4. Excecutieve functies in de klas

Op je beurt wachten, speelgoed delen en netjes opbergen, rustig blijven als je aan een taak moet werken, je emoties beheersen als je samenwerkt met anderen, je laatje netjes houden…tijdens de schooldag vragen we op veel momenten van leerlingen hun gedrag te controleren en te sturen. De vaardigheden die nodig zijn voor die aansturing noemen we executieve functies.

In deze workshopreeks bekijken we de ontwikkeling van de executieve functies en waarom ze een sleutelrol spelen in het gedrag van leerlingen en hun schoolprestaties. We leggen de focus op de rol van de leerkracht en de belangrijke invloed die de leerkracht kan hebben op de ontwikkeling van executieve functies van leerlingen. Je krijgt concrete ideeën voor aanpassingen en interventies in je klas om de verschillende vaardigheden (functies) van leerlingen te versterken.

Opbrengsten/ inhoud van de bijeenkomsten

  • Wat zijn executieve functies?
  • Hoe verloopt de ontwikkeling van executieve functies?
  • Gedrag observeren met een EF-bril
  • Interventies koppelen aan je observaties
  • Leeractiviteiten voor het stimuleren van executieve functies

Doelgroep
Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten groep 1 t/m 8 en  intern begeleiders

Aantal deelnemers
Minimaal 12 en maximaal 16 deelnemers

Trainer
Elselien Boekeloo en/of Willeke Beuker (Beuker Onderwijs)
www.beukeronderwijs.nl

Data
10 oktober 2018  15.00 – 17.00 uur
28 november 2018  15.00 – 17.00 uur
30 januari 2019  15.00 – 17.00 uur
20 maart 2019  15.00 – 17.00 uur

Wij verzoeken je je alleen aan te melden als je alle vier de bijeenkomsten bij kunt wonen.
Klik hier om je aan te melden voor deze serie workshops.