7. Digitale geletterdheid in de klas

Stichting FutureNL wil dat élk kind in Nederland digitaal vaardig is.
In dit traject van vier workshops leer je waarom het belangrijk is dat kinderen digitaal vaardig worden, hoe jij zelf lessen kunt geven over bijvoorbeeld computational thinking of ICT-basisvaardigheden, en hoe je deze lessen ophangt aan een leerlijn. Ervaringen uitwisselen staat hierbij centraal.

Opbrengsten/ inhoud van de bijeenkomsten

Bijeenkomst 1
Tijdens deze sessie leer je wat digitale geletterdheid is. De 4 pijlers worden besproken: ICT-basisvaardigheden, computational thinking, mediawijsheid en informatievaardigheid. Je wisselt ervaringen uit met leerkrachten van andere scholen en maakt kennis met gratis lesmateriaal.

Bijeenkomst 2
Hoe maak je een supercoole presentatie met bijvoorbeeld een avatar? Je maakt kennis met lesmateriaal over het maken van een spreekbeurt presentatie met gebruik van digitale hulpmiddelen. Hierbij staan ICT basisvaardigheden centraal. Je deelt ervaringen en leert werken met gratis lesmateriaal.

Er kan tijdens deze sessie ook worden gekozen om met unplugged lessen over digitale geletterdheid aan de slag te gaan. Dit bepaalt de trainer aan de hand van de behoeftes van de deelnemers die tijdens sessie 1 naar voren zijn gekomen.

Bijeenkomst 3
Welke hulpmiddelen, bijvoorbeeld robots, kunnen mij ondersteunen bij lessen over digitale geletterdheid? Je krijgt tijdens deze sessie gelegenheid om verschillende hulpmiddelen uit te proberen, om te ervaren hoe deze je lessen kunnen versterken. De opdrachten in deze sessie worden ingevuld aan de hand van de specifieke behoefte van de deelnemers.

Bijeenkomst 4
In deze sessie staat centraal hoe je als leerkracht en als school verdere stappen kunt zetten. Hoe ga je van af en toe een lesje digitale vaardigheden, naar een structureel  beleidsplan, lesprogramma en leerlijn? Stichting FutureNL biedt hierbij ondersteuning door een format van een beleidsplan aan te bieden.

Die laatste sessie kan in overleg worden aangepast. Wellicht heb je zelf al een format voor een beleidsplan over digitale geletterdheid, dat we kunnen gebruiken. Als die er niet zijn, ga je met de formats en leerlijnen van FutureNL aan de slag.

Doelgroep
Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten goep1 t/m 8 en intern begeleiders.

Aantal deelnemers
Minimaal 12 en maximaal 16 deelnemers

Trainer
Trainer van Stichting FutureNL
www.futurenl.org

Data
10 oktober 2018  15.00 – 17.00 uur
28 november 2018  15.00 – 17.00 uur
30 januari 2019  15.00 – 17.00 uur
20 maart 2019  15.00 – 17.00 uur

Wij verzoeken je je alleen aan te melden als je alle vier de bijeenkomsten bij kunt wonen.
Klik hier om je aan te melden voor deze serie workshops.